كان وأخواتها شرج جميل ووافي - نحو

# كان وأخواتها

الحمد لله خلصنا الجملة الاسمية غير المنسوخة (بتاعة المبتدأ والخبر) وبدأنا اهو في الجمل المنسوخة اللي بتيجي بعد الأفعال الناسخة ... قبل ما نبدأ شرح أحب اطمنك ان معظم اللي اتشرح في الجملة الاسمية غير المنسوخة ... بيطبق بشكل كبير جدا في الجمل المنسوخة اللي بتيجي بعد فعل ناسخ ... فعرف ان كل اللي جي سهل ان شاء الله ... يلا نبدأ 
- كان وأخواتها ... دي أفعال ناسخة ... بتدخل ع الجملة الاسمية فترفع المبتدأ ويبقي اسمها ... وتنصب الخبر ويبقي خبرها ... أفعال كان في بتنقسم إلى:

1- أفعال بتدل على فترة معينة من الوقت مثلا الماضي أو الصبح أو الضحي أو المساء إلخ الخ ودي زي (كان – أصبح – أضحي – أمسى – بات – ظل).

2- أفعال بتفيد التحول (صار) ... وأي فعل بيحمل معناها زي (استحال وغدا وراح ومثله) بيبقي فعل ناسخ بردو ... فلو قلنا (أستحال الغلام تاجرا) ... (استحال) فعل ناسخ ... (الغلام) اسم استحال مرفوع ... (تاجرا) خبر استحال منصوب.

3- أفعال تفيد النفي زي (ليس).

4- أفعال تفيد الاستمرار زي (ما زال - ما برح – ما فتئ – ما انفك) ... الأفعال دي لاازم ييجي قبلها حرف نفي وإلا ما تبقاش أفعال ناسخة.

5- أفعال تفيد الدوام لمدة زي (ما دام) ... (ما) هنا اسمها ما المصدرية الظرفية مش ما نافية زي التانيين ... ودي لااازم تيجي قبل (دام) ... وإلا ما تبقاش فعل ناسخ.

- الخلاصة ان كان وأخواتها عددهم 13 فعل وهما (كان – أصبح – أضحي – أمسى – بات – ظل – صار – ليس – ما زال – ما برح – ما فتئ – ما انفك – ما دام)

#أنواع خبر كان وأخواتها:
1- مفرد: نفس النظام ... كلمة واحدة بتتعرب خبر كان وأخواتها زي (ما زالت فلسطين أرض العرب) – (ليس الولد مهملا) – (أصبح النحو سهلة أسئلته) ... (أرض – مهملا – سهلة) خبر الناسخ (حسب كل واحدة وجملتها) منصوب بالفتحة ... في الجملة التالتة (أسئلته) فاعل والضمير في محل مضاف إليه ... . وزي ما قلنا قبل كدة غلط لو أعربت (سهلة أسئلته) خبر مقدم ومبتدأ مؤخر دا غلط دي اسطمبة نعت سببي ما تتعربش كدة أبدا. (هشرحه في مقرر تاني)

2- جملة:
جملة اسمية: (كانت الشمس أشعتها محمرة) – (أصبح النحو أسئلته سهلة) – (صارت الطيور لها أجنحة) ... مبتدأ وخبر مع بعض بيبقوا في محل نصب خبر كان وأخواتها ... يعني (أشعتها محمرة – أسئلته سهلة) مبتدأ وخبره والجملة الاسمية في محل خبر الناسخ ... (لها أجنحة) لها شبه جملة في محل خبر مقدم وأجنحة مبتدأ مؤخر والجملة الاسمية في محل خبر.

جملة فعلية: (صار الناس يعلمون الله) – (ما فتئ الولد يبكي).

3- شبه جملة: قلنا شبه الجملة عبارة عن جر ومجرور أو ظرف وبيبقي شبه الجملة في محل نصب خبر كان وأخواتها زي(بات اللص في السجن) - (كان الله معك) - (ما زال لقاؤنا غدا).

#

تعدد خبر كان وأخواتها
يمكن تعدد خبر كان وأخواتها كما يتعدد خبر الجملة الاسمية العادية بنفس الشروط فنقول (كان الله عزيزا حكيما غفورا رحيما سميعا عليما

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

أسلوب المدح والذم مهم - نحو

شرح أسلوب الاستثناء - نحو

شرح الممنوع من الصرف مهم - نحو